June 12, 2019

Hadj 2019: pelgrims naar Mekka

Van 9 tot 15 augustus 2019 zal de jaarlijkse bedevaart van moslims naar Mekka, de Hadj, plaatsvinden. Deze samenkomst van circa 2 miljoen mensen uit meer dan 180 verschillende landen brengt risico op infectieziekten met zich mee.Sinds september 2012 is er in het Midden-Oosten een uitbraak gaande van het ‘Middle East Respiratory Syndrome Coronavirus’ ofwel MERS-CoV. MERS-CoV kan een ernstige longontsteking veroorzaken. Er zijn aanwijzingen dat de dromedaris het virus bij zich kan dragen en ook kan overdragen naar mensen. MERS-CoV is niet gemakkelijk van mens-op-mens overdraagbaar.Is reizen naar Mekka verstandig voor u?Het ministerie van Volksgezondheid van Saoedi Arabië raadt met name ouderen(ouder dan 65 jaar), chronisch zieken, zwangere vrouwen en kinderen jonger dan 12 jaar aan om een bedevaart naar Mekka en Medina uit te stellen. Ook mensen met een zwakke gezondheid wordt geadviseerd met hun behandelend (huis)arts te overleggen of een reis naar Mekka op dit moment wel verstandig is. Dit zijn bijvoorbeeld mensen met suikerziekte, hart- en vaatziekten, nierziekten, immuunstoornissen.Moet u gevaccineerd worden?Om te kunnen deelnemen aan de Hadj is het verplicht om u te vaccineren tegen meningokokken. De geldigheidsduur voor het verplichte geconjugeerd vaccin (meningokokken ACW135Y) is 5 jaar. Dit betekent dat het vaccin niet langer dan 5 jaar en niet korter dan 10 dagen voor aankomst in Saoedi-Arabië gegeven is.Lees ook de folder ‘Reizigers naar M

About superadmin